Toiduained, mis võivad meeleolu parandada

FOTO: SCANPIX

Meil on vaja toitu selleks, et kasvada, energiat saada ja oma keha muudkui uuendada. Aga kas oled kunagi märganud, et toit võib mõjutada ka meeleolu? Toit mõjutab nii glükoosi kui insuliini taset, mis omakorda mõjutavad meeleolu ja mõtlemisvõimet.

Ära muretse, kui pärast lõunat tunned väsimust, stressi või märkad, et sul pole kuigi palju energiat. Veresuhkru tase tõuseb pärast söömist ja keha surub alla oreksiini tootmist – oreksiin on ajukemikaal, mis vastutab selle eest, et me oleksime ärksad, kirjutab Huff Post.

Me kõik kogeme iga päev oma elus stressi ja meeleolumuutusi. Tervislikud toiduained mõjuvad positiivselt meie käitumisele, parandavad meeleolu ja vähendavad stressi. Toiduvalik on otseselt seotud meie igapäevaste valikutega – sa võid valida madala toitainete sisaldusega toiduaineid või sa võid valida kvaliteetsema toidu, mis mõjub hästi ajule, mõtlemisele ja parandab meeleolu.

Kui koged stressi või ärevust, söö šokolaadi

Stressi ajal teeme sageli vähem tervislikke toiduvalikuid. Stressi tõttu on tihtipeale ka keeruline kontrollida, mida me sööme. Šokolaad sisaldab nii rasva kui suhkrut, mis tõstavad serotoniini ja endorfiinide taset. Kakaos sisalduvad flavonoidid võivad tuju tõsta ja soodustavad selget mõtlemist. Seega pole mingi ime, et paljud meist soovivad paha tuju korral šokolaadiga maiustada. Oluline on aga jälgida, et šokolaadi kakaosisaldus oleks vähemalt 75 protsenti, kuna siis on see tõesti tervisele kasulik.

Kohv (Scanpix).

FOTO: SCANPIX

Kui sul on raske keskenduda ja oled loid, joo kohvi

Kohvi joomine parandab mõtlemis- ja keskendumisvõimet. Aga ole ettevaatlik: liiga palju kofeiini võib tekitada isusid erinevate asjade järgi, samuti võib see tekitada depressiooni, unetust ja meeleolu kõikumisi. Kui armastad kohvi juua piima või koorega, proovi vahelduseks näiteks kookospiima või naturaalset koort. Neis sisalduvad kasulikud rasvad mõjuvad samuti ajule hästi.

Kui sind painab unepuudus või sööd liiga palju, tarbi valke ja tervislikke rasvu

Tarbi neid toiduaineid, mis on tervislikuks valguallikaks – näiteks munad, kanaliha, veiseliha või kala. Samuti võid toidule lisada linaseemneid, kõrvitsaseemneid, tumerohelisi juur- ja köögivilju või avokaadot. Toiduained, mis on rikkalikud oomega-3-rasvhapete poolest, mõjutavad serotoniini taset. Serotoniin on kemikaal, mis aitab hoida meeleolusid tasakaalus.

Kreeka pähklid (Scanpix).

FOTO: SCANPIX

Kui sind painab väsimus, depressioon või mure, söö pähkleid ja joo teed

Pähklid annavad energiat ja neis on palju kasulikke toitaineid. Samuti leidub pähklites monoküllastumata rasvhappeid ja palju mangaani, kaaliumit, kaltsiumi, rauda, tsinki, magneesiumit ja seleeni.

Ka tee aitab tuju tõsta ning lõõgastuda. Ürita juua võimalikult palju taimeteed. Kui soovid keskendumisvõimet tõsta, proovi musta teed, kuna see sisaldab kofeiini.

Aga miks need toiduained tujule hästi mõjuvad? Teadlased on kindlaks teinud, et toitumise ja mõistuse vahel on otsene seos. Meeleoluhäired mõjutavad seda, mida ja kuidas me eelistame süüa – väga tugev seos on näiteks selle vahel, mida me sööme ja millised on meie töötulemused ning saavutused isiklikus elus. Tasuks eelistada toiduaineid, milles on rikkalikult toitaineid, et su keha ja mõistus saaksid piisavalt vitamiine ning mineraale. 

Tagasi üles