Kuidas lahendada peresiseseid tülisid kõige tõhusamalt?

FOTO: SCANPIX

Kõige suuremad inimestevahelised tülid tekivad tihti kodus oma pere keskel. Konfliktid oma lähedastega põhjustavad ka kõige rohkem kannatusi ja stressi. 

Nii sõnalahinguid teismelisega kui ka arusaamatusi kallimaga võib olla keeruline lahendada, sest mängu tuleb palju erinevaid tundeid. Psychology Today annab nõu, kuidas on igapäevaelus võimalik edukalt tülisid lõpetada ja oma lähedaste inimestega häid suhteid hoida.

Tegemist on «kolme vaatenurga strateegiaga», mis annab võimaluse oma negatiivsetest tunnetest lahti saada ja hinnata tüli võimalikult objektiivselt. Sel viisil on võimalik näha olukorda erinevatest vaatenurkadest ja leida selgust, et lahendada arusaamatusi ja vältida pingete suurenemist.  

  1. samm: sinu enda vaatenurk

Esmalt on oluline saada võimalikult teadlikuks oma enda tunnetest ja küsida endalt, mis sind antud olukorras häirib. Tihti võib tülide põhjuseks olla inimese enda sisemine ebakindlus või hirmud, mis ei pruugi olla teiste inimestega üldse seotud. Oluline on võtta aeg maha ja mõelda, mida see konflikt sinu jaoks tähendab ja kas arusaamatused pisiasjade üle võivad tähendada hoopis sinu enda lahendamata jäänud sisemisi probleeme. Igas tülis on alati vähemalt kaks osapoolt ja selle pärast on vajalik ka ennast analüüsida.

  1. samm: teiste inimeste vaatenurk

See samm on sama oluline kui esimene − empaatiavõime on tülide lahendamiseks vajalik, sest see võimaldab asju näha teiste inimeste vaatenurgast ja olukorda paremini mõista. Tuleb mõelda, miks teine inimene võib niimoodi käituda ja mis asjaolud võivad teda mõjutada. Ka teistel inimestel võivad olla endal sisemised probleemid või halb päev, mis paneb neid niimoodi käituma. Lisaks tuleb ka endalt küsida, kuidas teine inimene võib tõlgendada sinu sõnu ja käitumist.

  1. samm: kolmanda inimese vaatenurk

Tihti võib keegi kolmas inimene väljaspool tüli pakkuda probleemi lahendamiseks värsket perspektiivi. Seega tuleb kasuks üritada näha probleemi ka kõrvalise osapoole vaatenurgast. Kujuta näiteks ette, et näed oma enda tüli kinoekraanilt ja mõtle, mis on selle kõige põhjuseks. Kõrvalt vaadates on vahel võimalik paremini mõista tüli tekkimise põhjuseid ning iseenda ja teiste käitumist objektiivsemalt analüüsida.

Tagasi üles