Maailma mõjukamaid naisi leiab erinevatelt elualadelt

Esme Kassak
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Noorim naisjuht Fortune'i 50 mõjukaima naise hulgas - Marissa Mayer
Noorim naisjuht Fortune'i 50 mõjukaima naise hulgas - Marissa Mayer Foto: AFP / Scanpix

Ajakirja Fortune reastatud 2010. aasta maailma 50 mõjukaima naise hulka kuulub eri vanuses naisi erinevatest valdkondadest üle maailma, Rootsist Lõuna-Aafrikani.

Millised valdkonnad ja firmad on aga need, mille juhtimine on usaldatud naiste kätesse ja mis on lisaks ka edukad? Kes on need naised? Nimekiri on mitmekesine. Maailma mõjukamad naised teevad ilma nii IT-valdkonnas, finantsteenuseid pakkuvais ettevõtteis, kindlustuse alal, ravimitootmises, toiduainetetööstuses, moe alal kui ka meediaäris.

Tuntumatest firmadest on esindatud Oracle, IBM, Avon, Hewlett-Packard, Google, Facebook, Kraft Foods, Procter and Gamble, SEB, Burberry, Chanel jpt. Nõnda tabelile peale vaadates ei paista mingisuguseid piiranguid olevat – ole vaid ise piisavalt tegija ja leia meelierutav valdkond, kus oma panus anda ja karjääritreppi pidi üles pürgida.

Edetabelit troonib juba viiendat aastat järjest india päritoluga Indra Nooyi (54), kes on PepsiCo esinaine ja tegevjuht. Talle järgnevad toiduainetootja Kraft Foods esinaine ja tegevjuht Irene Rosenfeld (57) ning Patricia Woertz (57), kes seisab põllumajandussaadusi töötleva ettevõtte Archer Daniels Midland eesotsas.

Kui 1998. aastal, mil esimest korda selline edetabel koostati, juhtis vaid kaks top 50 naist Fortune 500 tabelisse jõudnud firmasid, siis 2010. aastal on naisi nende ettevõtete eesotsas kolmteist.

Tabeli noorim 35-aastane

Kui valdkondade ja riikide valik on rikkalik, siis vanuse poolest on enamik mõjukaid naisi ületanud 40 aasta piirjoone. Nii kõrgele jõudmiseks tuleb palju tööd teha ja end tõestada, üle poole edetabelisse mahtuvatest naistest on jõudnud 50. eluaastatesse. Noorim naisterahvas on 35-aastane Marissa Ann Mayer Google'ist.

Mayeri vastutusalaks on Wikipedia andmeil otsingu ja kasutajakogemuse valdkonna asepresidendina (Vice President of Search Product and User Experience) on jälgida toodete väljaandmist, otsustades, millal üks või teine toode on kasutamiseks valmis. Temast on saanud ka üks Google'i esinduspersoonidest, kes annab pressile intervjuusid ja külastab erinevaid üritusi, firma nimel üles astudes ja kõneledes. Mayer oli esimene naissoost insener, kes Google'isse 1999. aastal tööle võeti.

Põnevaid fakte esikolmiku kohta

Indra Krishnamurthy Nooyi mängis Encyclopedia of World Biographies andmeil kooli ajal soolokitarri tüdrukute rokkbändis ja astub tänapäevalgi aeg-ajalt üles karaoket lauldes. Indias saadud magistrikraadile Yale'is lisa omandades töötas Nooyi äraelamiseks öises vahetuses ühiselamus administraatorina.

Tema vanemad leidsid, et tüdruk on peast segi ja pidanuks Indiasse jääma ja seal pere looma. Tähelepanu on püüdnud vahel ka tema riietus - nimelt võis ta pidulikele üritustele ilmuda India traditsioonilises saris, mis omal ajal oli tal ainus rõivaese. Kõrva on hakanud ka Nooyi terav keel, mis on  mõnikord paksu verd tekitanud. «Minu kaalutletud loogika lasub väga emotsionaalsel isikul,» on ta öelnud.

Irene Blecker Rosenfeld on sündinud juudi perekonnas, mille juured ulatuvad isa poolt Rumeeniasse ja ema poolt Saksamaale. Tema hobide hulka kuuluvad nii klaverimäng kui ka rulluisutamine. Oma karjääri alustas Rosenfeld reklaami alal. Ta on tunnistatnud, et talle ei meeldi intervjuusid anda.

Edu eest võib ta tänulik olla oma raamatupidajast ja spordilembelisele isale, kes andis talle teatava konkurentsieelise, kuna poisse peres ei kasvanud. Rosenfeld mäletab, et lähenes kõigele intensiivselt, kaasa arvatud lõunauinakutele lasteaaias. Lisaks moodustasid enamiku tema sõpradest poisid. «Õppisin nendega mängima ja ma arvan, et see jätkub tänase päevani,» ütles ta intervjuus The Sunday Timesile.

Patricia Woertzi raamatukoguhoidjast ema leidis, et suvevaheaaegu tuleks kasutada hariduslikel eesmärkidel. Niisiis veetsid Patricia ja tema vend suvesid mööda Ameerikat reisides ja erinevaid ettevõtteid külastades. Suved viisid lapsi näiteks nii aknaklaasitehasesse, terasetööstusesse kui ka ketšupifirmasse Heinz.

Taoline põhjalik, oma silmaga tööstuse tundma õppimine varases nooruses tegi Woertzi jaoks tööstuses hakkamasaamise võrdlemisi lihtsaks ja iseenesest mõistetavaks, sillutades teed tulevikuks. «Kindlasti sai inspiratsiooniseeme just seal külvatud,» ütles Woertz ajakirjale Fortune. «Mulle on alati meeldinud oma silmaga näha, kuidas asju tehakse.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles