Pesukuninganna Kriss Soonik-Käärmann vormib turgu ja harjumusi

FOTO: Jaanar Nikker

Pesudisainer Kriss Soonik-Käärmann (30) selgitab, et moemaailmas on  suur vahe, kas oled pesu- või rõivadisainer. Tema eksklusiivsed ja innovaatilised tooted toetavad aga uue moesuuna teket – kanda riideid, mis on samaaegselt nii pesu kui ka moerõivas.

Kriss Soonik-Käärmann naljatleb, et tema pesukollektsioon katab keha tihtipeale rohkemgi kui mõni riietus moelaval. Tõsi, mood on keha paljastuse kohapealt oluliselt vabamaks muutunud. Kui 1980. aastatel jahmatasid kõik moelaval rinnahoidja väel modelli nähes, siis ei võpata tänapäeval enam keegi nibusid ja paljaid rindu silmates. See on tõstnud aga ka pesu hoopis uuele positsioonile.

Pesu on oma olemuselt naiste jaoks midagi väga erilist. On see ju esimene kiht riideid, mis kõige intiimsemalt, lähedasemalt ja seega justkui kõige saladuslikumalt keha ümber liibub. Seetõttu pööravad naised aina rohkem tähelepanu pesu kvaliteedile, materjalile, disainile ja välimusele. «Pesumoe tähtsust toetab ka moetööstus, disainides aina paljastavamaid riideid,» tutvustab Londonis ja Tallinnas resideeruv Soonik-Käärmann.

Ehk mida avatumaks ja julgemaks lähevad riided, seda rohkem on pesu näha. Ja mida rohkem on pesu näha, seda enam peab see olema ilus. Seksikas pesu võib riietuse juures olla lausa oluliseks komponendiks, muutes tagasihoidliku kleidi võrgutavalt naiselikuks.

Kui algselt oli pesu justkui tarbeese, andes sooja ja kaitstes intiimseid kehaosi, siis aja möödudes on pesu saanud endale vähemalt sama tähtsa lisaülesande. «See peab olema seksikas ning võrgutav, tõstes iga naise sensuaalsust. Pesuga seostatakse aina rohkem põnevust, salapära ja mängulisust,» kirjeldab pesudisainer suunda, kuhu pesumood liigub, olles mõjutatud kogu ühiskonna arengutest.

Kriss Soonik. Foto: Erik Prozes

FOTO: Pm

Kaks maailma sulavad üheks

Soonik-Käärmann on oma aina tuntumaks saava pesufirmaga «Kriss Soonik Loungerie» kohal nii pesu- kui ka moemaailmas – üha raskem on piiri tõmmata pesu ja nn tavalise riideeseme vahele. «Paljud kaubamajad ja suured poed olid veel mõni aeg tagasi hädas, kuhu mu kollektsiooni paigutada. Need on justkui pesu, samas ka ööriided, ühtlasi rõivad, mida võib kanda koos teiste riietega,» ütleb naine.

Kui varem oli moemaailm rohkem must-valgeks liigendatud, siis täna on taolist nn halli ala oluliselt rohkem. Nii on mõned öösärgid sedavõrd kaunid, et sobivad ideaalselt ka kleitideks. Või näiteks korsetid, mis võivad olla pesuna kleitide all, aga mida saab ideaalselt kanda ka eraldi riideesemena.

Niisugust moe- ja pesumaailma lähenemist toetavad ka näiteks 1980. aastatel moes olnud ning nüüd uuesti trendikaks muutunud body’d, kombinatsioon pesust ja pluusist. «Taolised vahepealsed rõivaesemed muudavad moetööstust palju,» arvab hiljuti abiellunud pesudisainer.

Mood on terviklik

Soonik-Käärmann teab, et paljud moemaailmainimesed ei võtnud pikka aega pesubrände kuigi tõsiselt. Tegelesid need justkui mitte «päris» moega ning polnud seega kuigi austatud. «Niisugune arvamus on nüüd aga jõuliselt muutumas, sest kui kotid, mütsid, sallid ja sukad on moe osa, siis on seda ka pesu.» Nõnda jõuab moelavadele aina rohkem luksuslikke pesubrände ning suured moeloojadki disainivad oma pesukollektsioone. Tegelikult ongi sellist põnevat ja uuenduslikku pesumoodi edendanud pigem moemajad kui pesubrändid. «Üha rohkem vaadatakse moodi kui tervikut ja sinna mahub ka pesu,» rõõmustab naine.

Kriss Sooniku pesu. Foto:

FOTO: Viktor Burkivski

See on tekitanud pesubrändidele aga palju suuremat konkurentsi. Kasvõi näiteks moeajakirjadesse on oluliselt raskem oma toodetega sisse saada. «Moetoimetajal on kergem valida näidisriieteks ühe moemaja erinevaid tooteid, kui hakata pesu kelleltki teiselt valima. See kahandab väiksematele tegijatele osaks saavat tähelepanu,» sõnab ta.

Meestemoe avastamata potentsiaal

Kui naistepesu valdkond on läbinud innovaatilise arengu, siis mis seisus on meestemood? Soonik-Käärmann tõdeb, et kuigi tema on seni keskendunud vaid naistele, siis on ta natuke uurinud ka meeste pesumoe olukorda. «Sealgi on näha mitmeid ühiskonnast tingitud muutusi, mis muudab meestepesu põnevamaks, värvikirevamaks ja trendikamaks,» ütleb ta ning lisab: «Eks meestepesu arengutele on hoogsalt jõudu juurde andnud ka omasoolise orientatsiooni aktsepteeritavamaks muutumine. Kui varem olid meestepesu peamised ostjad naised, siis nüüd on asi rohkem meestelt meestele,» räägib disainer.

Tema sõnul on just meestepesu valdkonnas palju uusi ja väikeseid brände tekkinud – need aga muudavad meeste aluspüksid kirevaks ja uuenduslikuks. Üldiselt arvab Soonik-Käärmann, et meeste pesumoel on suur potentsiaal, mis alles vajab avastamist.

Kuigi võiks ju arvata, et meestel on üsnagi ükskõik, millist aluspesu nad kannavad, vaidleb Soonik-Käärmann sellele arvamusele otsustavalt vastu. «Minu juurde on tulnud palju mehi, kes räägivad väga teadlikult, millist pesu nad soovivad,» ütleb ta. Meeste jaoks on esmatähtis materjal ja mugavus ning alles seejärel välimus ja disain, teab ta järeldada, ning lisab, et suurem osa mehi, kes temaga erinevatel messidel ja üritustel sel teemal rääkima on tulnud, on täiesti tavalised heteromehed, mitte eriliselt teadlikud moefännid. «Võib-olla nad tunnevad, et saavad minuga avameelselt neist teemadest rääkida, sest ma olen pesudisainer,» spekuleerib Soonik-Käärmann naerdes.

Seda, kas Kriss ka ise kunagi meestepesu tegema hakkab, ta lubada ei julge. «Tunnen, et palju on veel arenemis- ja avastamisruumi ka naistepesu valdkonnas. Meestepesu peale olen mõelnud, kuid hetkel on ses osas tulevik veel lahtine. Üks asi korraga,» ütleb ta malbelt.

Kriss Soonik-Käärmann on Eestist pärit pesudisainer, kelle seksikad ja naiselikud rõivad sobivad nii argiriietuseks kui ka intiimseks pesuks. Peamiselt resideerub ta Londonis, kuid kogu tootmine käib Tallinnas. Tänaseks on Kriss Soonik Loungerie pesu võimalik osta viieteistkümnest erinevast riigist, tema riietust kandis ka viimane James Bondi filmi tüdruk. Eelmisel aastal oli ta Hõbenõela, sel aastal aga Kuldnõela nominent.

Tagasi üles