Mis on veregrupidieet ja kas sellest on kaalulangetajale kasu?

Trendidieetidesse suhtu kriitiliselt.

FOTO: SCANPIX

Treener Holger Maiväli võtab Kaalustalla.ee blogis luubi alla ühe omapäraseima dieedi, mis viimaste aastate jooksul tähelepanu on pälvinud.

Veregrupidieet, nagu nimigi viitab, on üles ehitatud ideele, et iga inimene peaks parima tervise ja vormi nimel toituma just nimelt tema veregrupile sobivatest toiduainetest. Kas antud lähenemisel ka mingit jumet on? Oma arvamuse lisan artikli lõppu, enne aga lühiülevaade dieedist endast.

Mida see dieet endast kujutab?

Dieedi loojaks on Peter D’Adamo, kes on veendunud, et just nimelt inimese veregrupp määrab ära selle, kas teatud toit on inimesele sobiv või mitte. Tema sõnul reageerivad toidus leiduvad lektiinid iga veregrupiga erinevalt ja sellele tähelepanu pöörates on võimalik menüü sobivust määrata.

Peamised veregrupid millest dieet räägib on O, A, B ja AB. Lühidalt on iga veregrupi toitumis-soovitused järgmised:

O – küttija veregrupp. D’Adamo sõnul sobivad sellele grupile valgurikkad toiduvalikud nagu liha ja kala. Vältima peaks teravilju. Raske treening on soovitatav.

A – põllumajanduse algusaegadel välja kujunenud veregrupp. Põhimõtteliselt taimetoitlase veregrupp, kus soovitatakse piirata lihatooteid, eelistada teravilju, puuvilju, soja jms. Treening peaks olema leebe.

B – nomaadide veregrupp. Väidetavalt on neil inimestel kõige paindlikum seedesüsteem ning võib tarbida laias valikus toiduaineid. D’Adamo sõnul on tegemist ka ainukese veregrupiga, mis võib ja peaks suuremas koguses piimatooteid tarbima. Samas on soovitatav mõningaid teravilju piirata. Treening peaks olema mõõdukas.

AB – kõige modernsem veregrupp. Hiljuti välja arenenud ning D’Adamo sõnul on tegemist tundliku grupiga, kus vältida võiks kana, sealiha, veiseliha. Eelistada kalatoite, tofut, taimetoite. Treening peaks olema rahustavat laadi.

Otseseid toitainete sisalduste järgimise kohta soovitusi ei ole ning dieet peaks iseenesest tagama inimesele hea tervise ja normaalse kehakaalu.

Umbes nii võib selle dieedi siis kokku võtta. Aga mida arvame meie? Analüüsime nüüd dieeti veidi kriitilisema pilguga.

Kõige lihtsam oleks seda dieeti kirjeldada, kui ühe mehe «fantaasiat», sest teaduslikku alust nendel soovitustel lihtsalt ei ole. Kuigi mehe jutt on sorav ning kõlab teaduslikult, siis reaalselt ei põhine tema väited ühelgi arvestataval uuringul.

Näiteks väidab D’Adamo, et O-veregrupp on kõige vanem veregrupp, kuigi tegelikult on hetkel teaduslik üldsus pigem arvamusel, et selleks oli hoopis A-veregrupp.

Samuti on tema väidete hulgas öeldud, et B-veregrupp on ainuke, mis talub väga hästi piimatooteid. Ometigi on B-veregrupp kõige enam levinud just nimelt Aasia rahvaste hulgas, mis aga teadupäraselt on kõige suurema laktoositalumatusega rahvastik üldse. Sellised soovitused võivad olla lausa tervisele kahjulikud.

Veregrupidieeti on paljud teadlased võrrelnud koguni veregrupiastroloogiaga. Teadusega pole siin midagi pistmist.

Kui antud dieet kellelegi sobib, siis sobib puhtalt juhuslikult ning dieedi edukust kehakaalu kontrollimise ja tervise suhtes ei tohiks seostada veregruppidega. Sama loogiline oleks oma toiduvalikuid juuksevärvi põhjal teha.

Inimeste aju on juba kord loodud seoseid nägema ka seal, kus neid tegelikult ei ole. Mitmed sellised tänapäevased populaarsed dieedid panustavadki mõne sellise näilise seose väljatoomisele ning ületähtsustamisele. Samuti on platseeboefekt äärmiselt võimas ning ainuüksi dieeti «uskumine» võib selle inimesele sobivamaks muuta. Või kiputakse lihtsalt pimedas usus kõike negatiivset ignoreerima…

Kogu inimkonda ei saa jagada kõigest neljaks stereotüübiks, see oleks äärmiselt pinnapealne lahendus.

Oleme oma artiklites seda ka varem maininud – toitumis- ja treeningkavad tuleks üles ehitada iga inimese spetsiifikat silmas pidades. Veregrupp pole aga kogu inimese tervist ega iseloomu kirjeldav märksõna. See, milline on sinu veregrupp, ei määra ära sinu elustiili, tervislikku seisundit ega maitse-eelistusi. Samuti ei kontrolli sinu veregrupp toitainete töötlemist ega energia kulutamist. See, kas trenn peaks olema raske või kerge, pole jällegi sõltuvuses sinu veregrupist.

Seega reaalselt ei mõjuta inimese veregrupp ühtegi seda faktorit, mis tegelikult dieedi edukuse ära määrab.

Veregrupidieeti on raske kellelegi soovitada, kuna tegemist on äärmiselt umbmäärase lähenemisega ja selle edukus on rohkem võrreldav loterii võitmisega. Kindlasti paljud lotoga ka võidavad, aga mina soovitan tulemused välja teenida raske töö ja taibuka investeerimisega. Pole mingit põhjust loota, et hea tervis ja füüsiline vorm juhuse tahtel teile sülle kukuks.