Toitumisnõustaja Külli Holsting: seks ja söök

Toitumisnõustaja Külli Holsting

FOTO: Mihkel Maripuu/Postimees

Inimesed peavad kevadet ja suve armumise ning seikluste ajaks, mil igatseme uusi suhteid või otsime praegusesse värskendust. See aeg, mil oled võimeline elama õhust ja armastusest, toob meelde kunagi kuuldud anekdoodi Prantsuse dieedist. Hommikusöök: seks ja võileib, lõunasöök: seks ja võileib, õhtusöök: seks ja võileib, ja kui kehakaal ei vähene, tuleb võileib ära jätta. 

See magus armumise tundevulkaan, mida me olenemata east ikka ja jälle igatseme, ei kesta aga kuigi kaua. Väidetavalt peab meie organism vastu ainult seitse kuud – pikemat intensiivset stressiseisundit, mida armumine põhjustab, ei suuda me keha välja kannatada. Enamasti toob armumine kaasa ka ootamatu kaalulanguse.

Esimene armujoovastus lahtub, kui  organism vajab puhkust. Edasi sõltub juba osapooltest, kas areneb toetav paarisuhe ja küpseb armastus või jäävad vaid kaunid mäletused armunud olemisest. Jah, seksi võib ju pidada füüsilist koormust andvaks kaalulangetamise vahendiks, kuid vajaliku kütuseta ei pruugi see nii hästi sujuda. Eriti oluliseks muutub see, kui soovime oma punutud pessa ka lapsi soetada. Rääkimata sellest, et tunnete ja emotsioonideta ei juhtu meie kehas ega meeles midagi.

Et keha meid alt ei veaks ja tahtmine ilusaid intiimseid hetki jagada säiliks kaua, tuleks üle vaadata ka oma toitumisviis. Pole imedieeti, mis voodielu kirevaks teeks, aga puu- ja köögiviljavärviline tasub oma taldrik küll hoida. Tegelikult vajab meie keha kahte mineraalainet: tsinki ja seleeni, et olla terve ja saada järglasi.

Vahemere menüüd, mida veel 60ndatel sealsetel maadel järgiti, sisaldas palju köögivilja, seemneid, pähkleid ja mereande, kõrvale klaasike veini, harvem punast liha ja piima. See tänini ehk kõige tervislikumaks toiduvalikuks peetu sisaldas palju tsinki ja seleeni ning võib olla põhjus, miks neid rahvaid tänini kuumaverelisteks peetakse. Ka prantslasi, kelle menüüs on läbi aegade palju mereloomi, seal hulgas austreid, mis on kõige tsingirikkamad ja läbiaegade tuntuimad afrodisiaakumid, tuntakse kui seksuaalselt kõige vabameelsemat rahvast. Mehed vajavad tsinki rohkemgi kui naised, sest iga spermapurskega liigub tubli annus tsinki kehast välja – umbes 1,4 mg. Räägitakse ju ka seemnevedeliku kasulikust toimest probleemsele nahale, ka enamus ravisalvidest sisaldavad tsinki. Tsink parandab sperma liikuvust, tõstab testosterooni taset ja seksuaalset võimekust. Tsingivaeguses ei küpse teismelistel suguhormoonid, mehe spermakvaliteet langeb. Kui tsingirikkad austrid pole teie lemmiktoit, võtke menüüsse näiteks kõrvitsaseemned, lambaliha, pähklid, muna, lillkapsas, banaan ja brokoli, ja saate lisaks ka teisi kasulikke toitaineid.

Et suguhormoone rasestumisele häälestada, vajame rohkelt tsinki, mis koostöös B6-vitamiiniga kontrollib, et suguhormoone piisaval hulgal toodetaks. Tsinki peetakse nii immuunsus- kui intelligentsusmineraaliks, veel on tal ülitähtis roll ka hormonaalse tasakaalu tagamisel, testosterooni tootmisel. Muuseas reguleerib tsink meie maitse- ja lõhnatundlikkust ning muudab kauniks küüned, naha ja juuksed.

Seleeni peaksime saama läbi taimede, aga et meie mullastik on seleenivaene, kehtib sama inimeste kohta – Tartu Ülikooli uuringus leiti, et vaid 15 protsenti uuritutest oli seleenitase normis. Soomlased hakkasid juba 80-ndatest oma põlluväetistele seleeni lisama ja tänu sellele on Soome nisus seleeni kaheksa korda rohkem kui Eesti omas. Seleen on tugev antioksüdant, vajame seda ka võitluses vabade radikaalidega. Kui meie kehas võtab võimust oksüdatiivne stress, tasub lisada menüüsse seemneid, pähkleid. Kindla seleeniannuse saab kätte ka 3-4 parapähklist. Enne söömist peaks pähkleid leotama, et muuta nad pisut pehmemaks ja omastada rohkem toitaineid, eriti mineraale: vesi  aktiviseerib ensüümid, mis tõhustavad pähkli seedimist ja annavad hoogu kogu ainevahetusele. Iga aiapidaja teab, et herneid ja ube on mõistlik enne mulda pistmist leotada. Mida suurem pähkel, seda pikem leotusaeg – siis saame paremini kätte kõik head mineraalid, vitamiinid, rasvad, valgud.

Lastetuse tõusev põhjus on meeste viljatus ja halva kvaliteediga sperma. Meeste toitumine ja eluviis on tihti hooletum, stress tingib reproduktiivsuse langust. Mehelikkuse vaenlane on õlu: õlles on aineid, mis takistavad  mehelikkuse hormooni testosterooni tootmist. Alkohol takistab ka liigse naishormooni östrogeeni väljutamist kehast, koormates maksa alkoholi põletamisega. See toob kaasa kaalutõusu, mis algab päästerõnga moodustumisega vöökohal, kuni hetkeni, kus oma varbad kaovad vaateväljalt. Kaalu kasvades hakkavad meestel tasapisi kasvama rinnad, tulemuseks võib olla viljatus ja impotentsus. Õllega sarnane mõju on ka valgel nisujahul, mis samuti tõstab veresuhkrut ja vastuseks toodab keha insuliini, mis vähendab meestel testosterooni taset ja suurendab östrogeeni tootmist. Testosterooni vähesus pidurdab ka lihaste kasvu. Esimene dieedisoovitus džentelmenile olevat olnud lihtne, kuid tõhus: jätke menüüst välja õlu, (valge) leib ja kartul. Seksi ei peetud tollal veel sobivaks jututeemaks.

Tagasi üles