Nippe, kuidas juua vähem alkoholi

Veiniklaasi järel joo klaas vett.

FOTO: SCANPIX

Harjumus alkoholi tarvitada kujuneb aja jooksul. Kui teatud olukordades alkoholi tarvitamine kujuneb sulle rutiiniks, võib see hakata sinu heaolu ja tervist mõjutama. 

Alkohol on uimasti ja selles sisalduv etanool on mürgine aine. Reegel on: vähem on parem. Riskid sinu tervisele hakkavad oluliselt suurenema, kui ületad riskipiire. Naise jaoks on on 80 grammi absoluutset alkoholi nädalas piir, millest alates hakkavad oluliselt suurenema ohud tervisele. Jookidesse arvestatuna teeb see umbes pudel veini nädalas või 4 pooleliitrist pudelit õlut.

Kõige tõhusamalt õnnestub alkoholi tarbimist vähendada sisemise veendumuse najal ehk kui oled ka päriselt aru saanud, et teed seda enda jaoks. Mõtle läbi, milline on sinu jaoks peamine kasu, mis joomismõnu üles kaalub (parem enesetunne ja tervis, kaalulangetamine, rohkem tähelepanu lähedastele vms). Keskendu sellele ning suudadki enesele kindlaks jääda.

Pane kirja joodud alkoholi kogused, et teada saada, kui palju sa tegelikult jood. Lihtsasti saad seda teha Alkoinfo lehel oleva kalkulaatori abiga, vaata: kalkulaator.alkoinfo.ee. Tulemus võib sind üllatada.

Alguseks on hea nipp sõlmida iseendaga kihlvedu ja võtta näiteks kuu aega alkoholist vabaks.  Alkopaastu tagajärjeks olev kaalulangus, parem füüsiline ja vaimne vorm annavad kindlasti lisamotivatsiooni joomisharjumuste muutmiseks .

Nippe, kuidas juua vähem kodus

  • Kasuta veini joomiseks väiksemaid klaase, siis on lihtsam koguseid kontrolli all hoida (parem 125 ml kui 250 ml).
  • Avatud veinipudelit ei pea kohe tühjaks jooma. Võid vabalt korgi peale panna ja vein säilib kvaliteetsena mitmeid päevi. Veini ülejääke saab ka külmutada ja kasutada toidu valmistamiseks (nt marinaadiks lihale).
  • Otsi joomise asemel muid tegevusi. Näiteks asenda õhtune veiniklaas jalutuskäiguga.
  • Kui oled harjunud jooma õhtul televiisorit vaadates, siis proovi kogust vähendada nii, et varud mängu päevaks koju vähem alkoholi.

Nippe, kuidas juua vähem väljas

  • Pane eelnevalt paika piir, mitu klaasi õhtu jooksul jood.
  •  Aeglusta pidevalt tempot, et plaanitud kogusest jätkuks kogu õhtuks. «Naudi» pikalt: võta väiksemaid lonkse, ära hoia klaasi kogu aeg käes – peale lonksu võtmist pane see lauale.
  • Enne joomist söö kõht korralikult täis, see aeglustab alkoholi mõju.
  • Võta alkoholi ostmiseks kaasa kindel summa sularaha, millest rohkem ära kuluta.
  • Ära mine kaasa seltskonna poolt dikteeritud tempoga, sest järgmise ringi algatab alati kiireim jooja.
  • Tarbi tuttavaid jooke. Ettevaatlik tasub olla kokteilidega, sest nende alkoholisisaldus võib olla suurem, kui arvata oskad.
  • Pea pausi. Telli suupisteid ja võta vahepeal alkoholivaba jook (nt klaas vett peale kahte õlut).

Loe lisa: www.alkoinfo.ee