Soovitusi, kuidas aidata last unepaanika korral

FOTO: SCANPIX

Öine hirm või unepaanika toimub sügava une faasis. Selles olukorras laps nutab, nuuksub, vähkreb või isegi tormab voodist välja. Kuigi ta silmad võivad lahti olla, ei ole ta ärkvel ja sinu kohalolekust teadlik.

Öist hirmutunnet esineb 3-6 protsendil väikelastest. Need võivad alata juba 18-kuuselt, aga tüüpiliselt esinevad need alates 4.-5. eluaastast, kirjutab Emmede Klubi.

Kuidas öised hirmud õudusunenägudest erinevad?

Luupainajad esinevad REM-une ajal. Lapsel, kes on õudusunenägu näinud, on tõenäoliselt selge ettekujutlus, mis teda ehmatas, kuigi ilmselt enne 2-aastaeks saamist ei oska ta seda sulle väljendada. Ta võib karta ka tagasi magama jääda ja hommikul ta tõenäoliselt mäletab, et nägi öösel halba unenägu.

Teisalt, öised hirmud tekivad sügava une faasis. Need ei ole hirmutavad unenäod, vaid pigem ootamatud hirmureaktsioonid, mis juhtuvad, kui laps läheb ühest unefaasist teise. Need võivad kesta mitu minutit või kauem. Järgmisel päeval ei mäleta laps sellest midagi, sest see juhtus sügava une ajal ja seal ei olnud mingeid vaimseid pilte, mida meenutada.

Mida ma peaksin tegema, kui mu lapsel esineb öiseid hirme?

Muidugi on esimene võimalus teda lohutada, aga tõenäoliselt on su jõupingutused asjatud (pea meeles, et ta pole tegelikult ärkvel ja sinu kohalolekust teadlik). Sa pead lihtsalt ootama, kuni see üle läheb ja jälgima, ega ta endale haiget ei tee.

Ära ürita teda raputada, üles äratada või füüsiliselt piirata - see võib põhjustada veelgi pöörasemat käitumist. Hoia tuba hämar ja räägi temaga pehme, ning rahustava häälega. 10-30 minuti pärast peaks laps rahunema ja tagasi sügavasse unne jääma.

Kas ma saan midagi teha, et öiseid hirme vältida?

On mitmeid samme, mida saab teha, et vähendada unepaanika esinemise võimalust.

Esiteks, veendu, et laps saab piisavalt magada. Lastel, kes lähevad üleväsinuna magama, esineb suurema tõenäosusega unehäireid. Et väsimust vältida, pikenda lapse uinaku aega, lase tal ärgata hommikul hiljem või minge õhtul varem magama.

Ka stress võib olla üks faktor, seega võimalda lapsele enne magamaminekut rahustavaid rituaale ette võtta - näiteks vann, laulmine, raamatu vaatamine või kallistamine.

Kuna öised hirmud tekivad enamasti esimesel öö poolel, võid proovida oma last peale paari tundi und õrnalt äratada - umbes 15 minutit enne, kui see tüüpiline episood tavaliselt hakkab. See võib unerütmi piisavalt muuta, et öiseid hirme tõrjuda.

Tagasi üles