Seitse soovitust, kuidas talvel ohutumalt autot juhtida

FOTO: SCANPIX

Loe nõuandeid Cosmo veebruarinumbrist, mida peaksid teadma ja kuidas käituma, et mitte sattuda hirmutava liiklusstatistika kaasosaliseks.

Sa ju tead seda tunnet, mis valdab, kui uudiseid sirvides näed pealkirju, mis annavad teada järjekordsest traagilisest liiklusõnnetusest – mäletad, alles hiljuti vapustas maailma «Kiirete ja vihaste» staari Paul Walkeri surm. Pole vahet, kas liikluses kannatanu on maailmakuulus isik, sulle võhivõõras või inimene, keda sa hästi tunned. Meenuta kas või novembris nelja hukkunuga lõppenud liiklusõnnetust Haapsalu lähistel, kus kaotas elu neli noort meest. Igas inimese surmaga päädivas liiklusõnnetuses jääb keegi ilma pojast või tütrest, sõbrast, mehest või naisest, lähedasest. Rääkimata sellest, mis tunne oleks edasi elada teadmisega, et kõik su sõbrad hukkusid autos, milles sina ellu jäid...

Käitume meestest erinevalt

On tõestatud, et naistel ja meestel on autoroolis erinevad maneerid. Näiteks põhjustavad naisautojuhid kokkupõrkeid enamasti väikestel kiirustel (ristmikel, manööverdades, ees peatuvale autole otsa sõites), mehed aga eksivad enim reavahetusel ja möödasõitudel ning seda just ebaõige sõidukiiruse ja pikivahe tõttu. Naised libastuvad seega vähese enesekindluse ja liigse ettevaatlikkuse, mehed aga ülearuse enesekindluse ning oma võimete ülehindamise tõttu. Kumb on parem? Loomulikult mitte kumbki...

Politsei- ja Piirivalveameti 2012. aasta statistika kohaselt moodustavad suurema osa liiklusreeglite eirajatest mehed – 85,3 protsenti. Kui näiteks joobes ja loata juhtidest on üle 91 protsendi mehed, siis kiiruseületajate ja turvavöö mittekasutajate hulgas on suurem naiste osakaal – 17 protsenti ja 13 protsenti. Kergliiklejate poolt sooritatud rikkumistes on aga naistel juba suurem roll – koguni 29 protsenti neist on «nõrgem sugu». Inimkannatanutega liiklusõnnetusi põhjustavad 75,3 protsendi ulatuses mehed, kuid rohkem tekitavad neid kuni 25aastased naised (44,4 protsenti).

Tunned end ohustatuna? Võta hoog maha, loobu autoroolis kõikvõimalikest segajatest (telefonikõned, SMSid ja muud tähelepanu hajutavad tegevused), sea nulltolerants alkoholijoobes juhtimisele ja sellise juhiga sõitmisele ning ole nüüdsest liikluses veelgi tähelepanelikum. 

Kuidas ohutumalt liigelda?

Nõu annab Politsei- ja Piirivalveameti Liiklusbüroo komissar Riho Tänak.

* Jälgi pidevalt teed, liikluskorraldusvahendeid ja -märke ning teisi liiklejaid.

* Jäta piisav piki- ja külgvahe, mis annab võimaluse vajadusel ohutult pidurdada või sõidujoont muuta.

* Möödasõit teisest autost või juhi enda sõidukist nõuab erilist tähelepanu. Lase möödujal ohutult tagasi reastuda. Ise mine möödasõidule vaid äärmise vajaduse korral, piisava nähtavuse ja vaba tee olemasolul.

* Ole tähelepanelik jalakäijate ning maanteesõidul kindlasti ka metsloomade suhtes.

* Kiirusepiirangul on alati põhjus – see viitab sellele, et maantee- või asulakiirusel on sellel teelõigul liiklemine ohtlik.

* Tühi sirge tee ahvatleb kiirust ületama, kuid suur hulk ühesõidukiõnnetusi näitab, et ka üksi teel olles ei jää õnnetused hooletuse või liigse tormakuse korral juhtumata.

* Talvistes teeoludes väldi järske manöövreid, äkilist pidurdamist ning jäta endale reageerimiseks piisav aja- ja ruumivaru.

Tagasi üles