Mida haute couture õigupoolest tähendab?

Pariisi moenädal: Zuhair Murad haute couture sügis/talv 2013/2014.

FOTO: AFP/SCANPIX

Äsja lõppes Pariisis moenädal, kus tippdisainerid esitlesid oma haute couture kollektsioone. Küllap on nii mõnelgi tekkinud huvi, mida selle nimetuse all silmas peetakse ja miks seda nii väga hinnatakse.

Haute Couture tähendab otsetõlkes kõrget õmblemist ehk tipptasemel rätsepatööd, milleks kasutatakse kvaliteetseid kangaid. Kõrgmoe rõivaid valmistatakse väga kaua ja kliendi kehakujust lähtuvalt käsitööna, selgitab Glamour.

Kõrgmoe kliente on maailmas vaid käputäis. Moetööstusele ja moegurmaanidele on see aga väärtuslikuks inspiratsiooniallikaks. Karl Lagerfeld, Jean Paul Gaultier ja Raf Simons on ühed kõige tähelepanuväärsemad kõrgmoe viljelejad maailmas. Nende haute couture kollektsioonidest jõuavad siluetid ja detailid erinevate hinnakategooriatega kollektsioonidesse.

Moemaja tegeleb kõrgmoega, kui selle tegevus vastab teatud Chambre Syndicale de la Haute Couture kriteeriumidele. Näiteks toodab tellimuse peale rõivad eraklientidele, mille tarbeks peab klient proovides käima; sel on ateljee Pariisis, kus töötab vähemalt 20 täiskohaga töötajat ning valmis saab vähemalt 35 komplekti igal hooajal. Sellesse vaid kutsetega eliit-kategooriasse kuuluvad näiteks Chanel, Dior, Givenchy ja Stephane Rolland.

Prantsusmaal on haute couture disainereid, kes on küll vähemtuntud, kuid kelle looming võtab põlvist nõrgaks. Näiteks tasub kõrva taha panna nimed: Adeline Andre, Anne Valerie Hash, Christophe Josse, Franck Sorbier, Alexis Mabille, Atelier Gustavolins.

On ka disainereid mujalt, keda Pariisi moenädalale oma disaine näitama kutsutakse. Ilmselt oled juba kuulnud sellistes nimedest nagu Elie Saab, Valentino, Atelier Versace ja Armani Prive.

Huvitaval kombel oli esimene couture’i disainer hoopis inglane. Charles Frederick Worth oli 1868. aastal esimene, kes kõrgmoega tegelema hakkas.

Haute Couture annab disaineritele võimaluse näidata, milleks nad võimelised on. Nende kollektsioonide eesmärk on moodi edendada ja arendada tarbijate arusaama stiilist.