Lapsevanemate mure: kas internet harib või ohustab?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Porno, pedofiilia, hävinevad ajurakud – lapsevanemate mure nende võsukeste ja interneti pärast hõivaks vähemalt gigabaidi jagu vaimsest kõvakettast. Kuid igal mündil on ka teine pool, mis antud juhul tekitab küsimuse, kas miski võib korvata noorte ülemäärase internetikasutuse.

Et laste ja interneti suhte tõelist loomust lähemalt uurida, algatas Michigani osariigi ülikooli psühholoogiaprofessor Linda Jackson HomeNetToo projekti, kirjutas Psychology Today.

Koos teiste uurijatega soovis Jackson välja selgitada, mis juhtuks, kui anda madala sissetulekuga perele, kus kasvavad 10- kuni 16-aastased lapsed, arvuti koos internetiühendusega. (Varasemalt polnud ühelgi perel kodus veebivõimalust.) Kas ligipääsu internetiavarustele kasutatakse kurjalt või konstruktiivselt?

16 kuu sees jälgiti nii lapse internetis veedetud aega kui ka teisi valdkondi nagu õppeedukus, mida mõõdeti keskmise hinde ja standardtestide põhjal. Mõlema soo puhul olid akadeemilised tulemused paremad laste seas, kes veetsid rohkem aega veebis ning efekt oli püsiv terve uuringu vältel.

Jackson sõnul peaks antud avastused lapsevanemaid - eriti madala sissetulekuga - julgustama. Internet võib isegi kõige tõsisema raamatukartusega inimesi kirjasõna hindama panna: «Antud edusammud ilmnesid, kuna internet on tekstipõhine,» ütles naine. «Lapsed loevad rohkem, kui nad seda muidu teeksid.»

Parem lugemisoskus viib õppeedukuse tõusmiseni kõigil aladel – välja arvatud võib-olla matemaatikas, kus vaadeldavate tulemustes muutusi ei täheldatud. Siiski ei pea Jackson veebikülastuste puhul õigeks lähtumist põhimõttest «rohkem on parem».

Tema uuringus osalenud õpilased veetsid internetis keskmiselt poolt tundi päevas. Naine rõhutas, et liigne võrgus oldud aeg vähendab tõenäoliselt teistele tegevustele pühendumist, mis aitaksid kaasa akadeemilisele võimekusele ning sotsiaalsele ja emotsionaalsele arengule.

Kuigi ükski uuring ei tõesta ilmselt, et lapsele on mingil moel kasulik arvuti taha istuma jäädagi, võivad lapsevanemad kergemat hingata, sest interneti mõju nooruki ajule on kärbumisele pigem vastupidine.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles