Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Eesti keskmine blogija: 29-aastane naine, kes kirjutab toidust, moest ja ilust

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
FOTO: Scanpix

Üha enam leidub neid, kes soovivad oma mõtteid ja kogemusi teistega blogi vahendusel jagada. Kui varem oli blogi pigem justkui avalik päevik, siis nüüd on blogidel välja kujunenud oma kindel lugejaskond ja blogipidamine on muutunud niivõrd tõsiselt võetavaks tegevuseks, et seda võib pidada professionaalseks meediakanaliks.

Rahvusvahelise suhtekorraldusbüroode võrgustiku IPREXi eestvedamisel on mitu aastat erinevates riikides läbi viidud blogibaromeetri uuringut, mille eesmärgiks on kaardistada, kes on blogijad ja millest nad kirjutavad. Eelmisel aastal viidi IPREXisse kuuluva kommunikatsioonibüroo JLP eestvedamisel antud uuring läbi ka Eestis.

Blogibaromeetri uuringule pani 2009. aastal alguse IPREXIsse kuuluv Soome PR-büroo Manifesto; aasta-aastalt on uuringut edasi arendatud ja korraldatud. Blogibaromeetri uuringus olevad küsimused on riikide vahel kooskõlastatud, kuid iga riik võib juurde lisada ka oma küsimusi.

Sel aastal osales uuringus kokku 1200 blogijat üheksast Euroopa riigist. Kuigi uuring viidi läbi ka Eestis, ei ole Eesti andmeid veel sel aastal koondandmetes, kuna ajaliselt toimus meie uuring teistest veidike hiljem. Kommunikatsioonibüroo JLP uuringueksperdi ja konsultandi Birgit Rootsi sõnul on aga uurimismeetod täpselt sama, seega on meie tulemused teiste riikide omadega täiesti võrreldavad.

Eesti keskmine blogija

Uuringu raames saadeti küsimustik 427le Eesti blogijale. Küsimustikule vastas 198 blogijat. Kõige aktiivsemalt võtsid uuringust osa moe-, ilu- ja toidublogijad. Toiduteemalisi blogisid on Eestis ka kõige rohkem, teisel kohal on moe- ja iluteemalised blogid.

Eestis läbi viidud uuringust tuli välja, et blogijate vanusevahemik on 14-61. Kui seda võrrelda näiteks Soomega, kus on blogijate vanuseks 18-57, siis võib öelda, et meie skaala on veidike suurem. Eesti blogijate keskmiseks vanuseks on 29, mis on Euroopas teadaolevalt kõige noorem. 76 protsenti Eesti uuringus osalenud blogijatest olid nooremad kui 35. Birgit Rootsi sõnul oli Euroopa uuringu keskmiseks vanuseks 37. Mõned näited teiste Euroopa riikide blogijate keskmisest vanusest: Saksamaa – 40; Suurbritannia – 36; Tšehhi ja Soome – 31.

Kui Eesti blogijatest, kes uuringus osalesid, olid 67 protsenti naised, siis Soomes moodustasid naised valimist 77 protsenti.

Eesti blogijad kirjutavad üldiselt eesti keeles, kuid leidub neidki, kes kirjutavad paralleelselt eesti ja inglise keeles. Venekeelsed blogid jäid sel korral kaardistamata, kuna Rootsi sõnul pole Eestis väga palju kohalikule turule suunatud venekeelseid blogisid. «Kui blogitakse, siis pigem Venemaa suunaga või inglise keeles,» selgitas ta.

Kui Soomes teenib 71 protsenti blogijatest oma blogiga ka raha, siis Eestis teenib raha 12 protsenti blogijatest. Raha pole ainus koostööviis, kuna blogijatele pakutakse näiteks ka reise, neid kutsutakse erinevatele üritustele, toidublogijad on toidukohtadesse degusteerima oodatud või saadetakse blogijatele proovimiseks uusi tooteid.  Kõiki nimetatud asju võib samamoodi pidada kasuks.

JLP hinnangul oli üks tähtsamaid asju, mis uuringust välja tuli, see, et ettevõtted pöörduvad blogijate poole harva (vaid 38 protsendi blogijate poole on koostööettepanekutega pöördutud; Soomes oli see näitaja 94 protsenti. Need, kelle poole pöördutakse, ütlevad, et seda juhtub pigem harva, aga samas blogijate suhtumine koostöösse on väga positiivne (61 protsenti vastanutest ütles, et see on väga positiivne ja kontakti võiks isegi rohkem olla). Kui arvesse võtta, et blogid on muutumas aina professionaalsemaks infokanaliks, on blogid hetkel Eestis küllalt kasutamata potentsiaaliga.

Populaarseimad teemad: toit, mood ja ilu

Toidublogid moodustasid Eesti valimist 18 protsenti. Toidublogisid peavad eelkõige naised, kuid toidublogijate seas olid ka üksikud mehed. Toidublogijad on keskmiselt 31-aastased, kes kirjutavad eelkõige enda rõõmuks ja kogemuste jagamiseks. Toidublogijate hulgas oli üllataval kombel kõige enam neid, kes soovivad oma blogiga maailma paremaks muuta.

Ka Soomes olid toidublogid kõige populaarsemad, ent Soomes on toidublogijate keskmiseks vanuseks 37. Soomes teeb ettevõtetega koostööd enamik toidublogijatest, samas kui Eestis on see oluliselt vähem levinud. Sarnaselt Eestiga, on ka Soome toidublogijad valdavalt naised.

Moeblogijad võtsid küsitlusest kõige agaramalt osa. Moeblogisid peavad Eestis valdavalt naised, kuid leidus ka mehi, kes kirjutavad moest. Moeblogijate keskmiseks vanuseks on 22. Eesti kontektis on moeblogid suure lugejate arvuga: 29 protsendil moeblogidest on kuus keskmiselt 10 000-50 000 lugejat.

Moeblogijad kirjutavad enda rõõmuks ja kogemuste jagamiseks. Samas oli moeblogijate seas kõige rohkem neid, kes sooviks blogimist põhitööna teha. Võrdluseks võib öelda, et ka Soomes on moeblogid populaarsed, kuid blogijate keskmine vanus on veidike kõrgem – 26. 90 protsenti Soome moeblogijatest on naised.

Ilublogisid peavad ainult naised ja keskmise ilublogija vanuseks on 23 (56 protsenti Eesti ilublogijatest on nooremad kui 25). Ka ilublogidel on väga palju jälgijaid. Ilublogijad kirjutavad eelkõige enda rõõmuks. Eesti moe- ja ilublogijad suhtlevad erinevate ettevõtetega keskmiselt harva või korra kuus.

Soomes teevad pea kõik moe- ja iluteemadel kirjutavad blogijad ettevõtetega tihedat koostööd. Pöördumised nende poole on väga sagedased – enamasti iga päev või mitu korda nädalas. Seetõttu on neil päris head võimalused valida, kellega nad soovivad koostööd teha.

Ilublogisid peavad Soomes keskmiselt 27-aastased naised. Nii moe- kui ilublogijad teevad Soomes ettevõtetega sagedasti koostööd.

2015. aasta uuringu laine toimub sügisel, siis on plaanis ka Eesti uuring viia läbi teiste riikidega samal ajal, et hiljem saaks andmeid võrrelda.

Moeblogija Aljona Sokolovskaja (foto: Anete Palmik)

Mida arvavad taolisest uuringust Eesti blogijad?

Aljona Sokolovskaja on bloginud juba viis aastat ja hetkel peab ta edukat moeblogi. Sokolovskaja oli üks neist Eesti blogijatest, kes blogibaromeetri uuringust osa võttis ja kelle sõnul on tegemist igati positiivse ettevõtmisega. Ta ütles, et kuigi Eesti võib nii mõneski mõttes olla mõnest teisest riigist blogimises taga, siis tegelikult on juba praegu käes aeg, kus me saame eristada igas valdkonnas edukaid ja vähem edukaid blogisid. «Meil on blogijaid, kes on sellest teinud oma elukutse; meil on blogijaid, kes on juba täiesti iseseisvad äriliselt mõtlevad inimesed. Sellegipoolest pole veel varasemalt seda maastikku põhjalikult uuritud ja tegelikult nii võib-olla ei pruugigi moe- ja ilublogisid jälgiv inimene teada, et näiteks Eestis on täiesti arvestatav toidublogide maastik,» sõnas ta.

Taoliste uuringutega saab tema sõnul paremini selgeks ka näiteks see, miks üks või teine inimene otsustab oma elu ja tegemised internetti paisata. «Miks meeldib ühele rõivaid pildistada; miks teisele endast videoid teha; miks kolmandale negatiivselt kohalikku elu kritiseerida? Kas selle taga on ainult edevus või on kvaliteetsete blogide suund teha blogidest arvestatav reklaamikanal?»

Sokolovskaja nentis, et blogimaastik tekitab veel palju küsimusi ja seetõttu on taoline uuring igati teretulnud, kuna see annab palju parema ülevaate sellest, mis meie interneti- ja blogimaastikul toimub. «Esimene uuring on tehtud, esimesed tulemused teada ning edasi saab minna ainult detailsemaks ja usun, et siis alles hakkab minema põnevaks,» arvas moeblogija.

Kommunikatsioonibüroo JLP soovitused blogijatega koostööks:

  • Suur osa blogijatest on veel noored – väga tõenäoline, et nendest kasvab välja blogimisega sissetulekut teeniv grupp, kellega suhetesse tasub investeerida (Eestis teenib blogimisega hetkel raha 12 protsenti vastanutest. Soomes on see näitaja 71 protsenti, mis annab alust arvata, et ka Eesti on liikumas suunas, kus blogimisest saab inimestele sissetulekuallikas).
  • Ettevõtetel tasub panustada uute loovate koostöövormide leidmisele – blogijad muutuvad kontakti osas nõudlikumaks (sarnaselt nende riikide blogijatega, kes teevad ettevõtetega juba aastaid tihedamat koostööd).
Tagasi üles